Blog

Pecat Original – Article de Vicenç Villatoro a La Torre del Palau – 26/06/2013

Pecat original - Maria Helena Feliu

Fa uns dies, vam presentar a la Biblioteca Central Pecat original de Maria Helena Feliu. Poques vegades un llibre on no surt ni una sola vegada la paraula Terrassa resulta tan informatiu sobre la personalitat i la història de la nostra ciutat. Si han seguit la història d’aquestes pàgines, ja saben de què va. Maria Helena Feliu i Pi de la Serra és la filla de Paulina Pi de la Serra i Joan Estelrich, nascuda els anys trenta a Ginebra mentre els seus pares vivien una evocadora història d’amor a l’Europa d’entreguerres, entre Ginebra, Budapest i Suïssa, i al costat de la millor intel·lectualitat europea de l’època. Aquesta filla va néixer doncs d’una història d’amor diguem-ne no canònic, va rebre el cognom del marit de la Paulina, que moriria pocs anys després a Mèxic, i va ser deixada pels seus pares biològics amb una família menestral de Barcelona, rebent les visites escadusseres de l’Estelrich i la Paulina.

El llibre va ser escrit i publicat per la filla com si fos una novel·la i sense esmentar els noms reals dels seus pares. Però en paral·lel ha aparegut una edició dels esplèndids dietaris d’en Joan Estelrich i s’ha sabut de qui estàvem parlant. La novel·la de Feliu és magnífica, generosa, lluminosa.

A posteriori li hem pogut projectar al damunt els noms dels seus veritables protagonistes, i tots hi surten retrats d’una manera raonablement positiva. Sobretot la família adoptiva que la va acollir. Però també els pares biològics. L’Estelrich i la Paulina que tot i no haver assumit plenament la vida de la seva filla són presentats més com a víctimes que no pas com a responsables.

Víctimes de què? Aquí és on el llibre resulta enormement informatiu. Víctimes de Terrassa, en part. O, més ben dit, d’una determinada Terrassa del temps del franquisme. Per què la Paulina no va assumir –un cop ja vídua- la seva filla d’una manera pública i plena? Per la terrible pressió del seu món, d’una Terrassa concreta, d’una determinada classe social i d’una determinada època, hipòcrita i carca, tafanera i classista, que era en el fons la que envoltava la Paulina en aquells anys.

Terrassa, una determinada Terrassa, un moment i una classe social de Terrassa, apareixen en aquest llibre retratades i condemnades. Allò que semblava possible aS la Terrassa d’abans de la guerra, amb la guerra es va trencar i va esdevenir del tot impossible en la postguerra.

La Maria Helena Feliu en va ser la víctima. La Paulina també. Però també en va ser víctima el somni, potser inventat, d’una altra Terrassa millor, que alguns vam arribar a mitificar i de la que la Paulina ens semblava el símbol i la supervivent.

Article extret de:
La Torre del Palau

Notícies relacionades:






Aquest lloc web utilitza cookies (galetes), tant pròpies com de tercers, per a recopilar informació estadística de la vostra navegació, així com per a oferir-vos un servei personalitzat. Si continueu navegant, considerem que n'accepteu l'ús. Més informació ACEPTAR